איך נדע שרואה החשבון עושה את העבודה שלו כמו שצריך??​

במאמר זה אני רוצה לתת לכם נק' שיעזרו לכם לדעת אם רו"ח שלכם באמת עושה את עבודתו

כדאי לדעת שיש הרבה אנשים שחושבים שהרואה חשבון שלהם עושה את המוטל עליו, אך לאחר שתקראו את המאמר הזה, לא בטוח שתמשיכו לחשוב כך.

*רלוונטי לחברות בע"מ.

במאמר זה אני הולך להציג לכם כמה דברים שאתם חייבים לקבל מרו"ח שלכם ובמידה וזה לא קורה משהו פה לא תקין.

כהקדמה רק אומר לכם שרואה חשבון טוב יוצר עם הלקוח מספר פעמים קשר לאורך השנה כדי לקבל ממנו מידע וחומר רלוונטי לצורך  ניהול נכון של הנהלת החשבונות דבר שחוסך  ארגזים של כסף בעת הגשת הדוח השנתי.

אתן דוגמה קלה לפני: תחשבו על הוצאה שלא נרשמה בזמן בספרים (כלומר לא הבאתם חשבונית מס לרואה חשבון שלכם)…. ההשלכה הישירה היא שהמע"מ של ההוצאה הלך לפח ובמקרים מסוימים גם אין הוצאה בספרים כך שאתם עלולים לשלם לחינם 36% מס רק כי רואה החשבון לא פנה אליכם בזמן והסביר לכם מה חסר לו.

לדוגמה, מחשבונית על סך של 8,000 ש"ח (כולל מע"מ) אתם למעשה חוסכים 3,000 ש"ח במיסים!!

לפני שאני מתחיל את הסקירה של הנושאים אני חייב לומר לכם שהתקשורת בינכם ובין רואה החשבון שלכם היא קריטית לצורך חסכון במס ופעמים רבות אנשים לא מודעים בכלל שהם שילמו סתם מס .

אז בעבודה עם רואה החשבון שלכם, שימו לב לנקודות הבאות:

  1. קבלת עדכון על יתרות ספקים שהם בחובה –חשוב להבין שספק שנמצא ביתרת חובה המשמעות היא ששילמנו לו יותר כסף ממה שהוא הביא לנו חשבוניות.

עצרו רגע ותחשבו, כל חשבונית שמגיע אלינו ונרשמת בספרים, החסכון שלכם במס הוא 36.6%, כלומר אם יש לנו חשבונית של הוצאה בסך 200 ש"ח (כולל מע"מ) שלא מסרנו לרואה החשבון, למעשה הפסדנו החזר מע"מ של 17% והוצאה לצורכי מס הכנסה (מס חברות) שלא תוכר גם כן, כך  שביחד מסתכמים ל 36.6% מסך ההוצאה, ובמקרה שלנו סכום של 73 ש"ח שאמור היה "לחזור" אליכם!

עכשיו תחשבו על זה שילמתם כסף והחשבונית לא הגיע לרואה החשבון הרי שהספק יהיה ביתרת חובה. ואם לא תביאו את החשבונית תוך חצי שנה המע"מ הלך לפח, כסף שלכם. לא חבל?

לכן כשיש יתרת חובה של ספק חשוב שרואה החשבון יפנה אליכם לפחות פעם בחודשיים ויספר לכם מאילו ספקים חסר לו חשבוניות.

במידה ורואה החשבון שלכם נזכר לקראת הדוח השנתי, לפנות אליכם בעניין יתרת הספקים, הרי שעבר הרבה זמן כך שכבר לא ניתן לדרוש את המע"מ על החשבונית כלומר הכסף בגין ההחזר מע"מ הלך לפח ומכאן שרואה החשבון למעשה לא עושה את עבודתו כהלכה.

  1.  קבלת עדכון בנוגע לאי התאמות ובנקים –

בחברה יש הנהלת חשבונות דו צדית, מנהל החשבונות כל חודש חייב לעבור על הבנק ולרשום כל תשלום שהועבר לספק כנגד כרטיס הספק.

אם בסעיף הקודם הסברתי כמה חשוב לעקוב אחרי יתרות חובה של הספקים, והבהרנו שבמידה ויש ספק בחובה זה אומר שלא נתקבלו ממנו חשבוניות, אז בסעיף זה, אם רואה החשבון לא מעדכן אתכם בנוגע להעברות לא ברורות שבוצעו בבנק (לא יודעים למי הועבר הכסף), זה אומר, שלמעשה יש יתרות חובה של ספק שעדיין לא מופיעות בספרים.

 תחשבו על זה. רק לאחר התאמת הבנק נדע כמה כסף שולם לכל ספק.

ולכן אם רואה החשבון לא פונה אליכם לפחות פעם בחודשים ושואל מה הם התנועות בבנק  שאני לא יודע מול מי לסגור אותם? המשמעות היא שיש לנו ספקים בחובה שאנחנו לא יודעים עליהם, ושוב, אנחנו מפסידים סתם מע"מ והוצאה מוכרת למס הכנסה.

  1.  אי התאמות כרטיסי אשראי –

בדיוק כמו בסעיף הקודם. יש לבצע התאמות כרטיסי אשראי (דרך פירוט כרטיסי אשראי) בכל חודש על החודש הקודם, כי פירוטי כרטיסי האשראי תמיד  מגיעים בדייליי.

במידה ולא בוצעו התאמות כרטיסי האשראי רואה החשבון למעשה לא יודע על יתרות ספקים בחובה. והמשמעות היא שבמידה והוא לא פונה אליכם בקשר לבירורים של כרטיסי האשראי, הוא לא עושה את עבודתו כמו שצריך ושוב עלולים ללכת הוצאות לפח.

  1. בירורים שוטפים- חשוב להבין שמעבר למה שציינתי ב 3 הסעיפים הקודמים, יהיה לרואה החשבון לפחות פעם בכמה חודשים, בירורים בנושאים שונים .

דחייה של בירור בנושאים האלה עלול לגרום להפסדי מע"מ ומיסים מכל מיני מקורות.

אם רואה החשבון לא פונה אליכם לאורך השנה, כלומר נותן לכם לכאורה "שקט תעשייתי" ופתאום לקראת הדוח השנתי הוא מציף אתכם בשאלות זהו נורה אדומה שאומרת לנו שהוא דילג על טיפול בהמון בעיות.

בגלל זה אני נוהג להגיד ללקוחותינו: "עדיף שאני אציק לכם ולא מס הכנסה"

 5. תכנוני מס ותלושים– חשוב להבין שבניגוד לעוסק שבו תכנון המס מתבצע בתיק של העוסק הרי שבחברה יש 2 מישורים של תכנון מס:

  1. בחברה עצמה
  2. בתיק האישי של בעל המניות – כלומר כשמוציאים לבעל המניות תלוש שכר, צריך לחשוב טוב טוב כמה שכר באמת צריך למשוך בתלוש בהתחשב בתנאים אישיים כגון: משפחה, גירושין, מזונות, מצב סוציאלי, ומגוון הטבות מס שונות.

בשונה מתלוש של עובד רגיל שבו החברה  סוגרת אתו חוזה העסקה והתלוש חייב להיות על פי החוזה.

הרי שתלוש של בעל מניות חייב להיות מתוכנן לצורכי מס ולהיקבע מתוך שיקולי מס בלבד!

דבר כזה חייב להיעשות לאחר תכנון מס המותאם לתנאי המס והטבות המס המתאימות לבעל המניות ואת יתר הרווחים ניתן למשוך בשיטות אחרות כגון דיבידנד ועוד.

אם רואה החשבון מאפשר לכם להחליט מה גובה התלוש שאתם תקבלו ולא מחליט את זה בעצמו לפחות פעם אחת בשנה, המשמעות היא שהוא לא מתכנן לכם את המס, מהלך שמונע ממכם להנות ממקסימום חיסכון מס.

למעשה הוא לא עושה את עבדותו.

  1.  העדר זמינות ומקצועיות – כבעלי עסקים אנו נתקלים במהלך יום העבודה בסוגיות חדשות שצצות.

רואה חשבון שלא זמין עבור הלקוחות שלו , לא עונה לשאלות בזמן או ללא ידיעה מקצועית הדבר  עלול להוביל מצד אחד להפסד של מיסים שיכלת לדרוש ומצד שני לפגיעה בעסק.

תוודאו מול הרואה חשבון שלכם האם הוא מבצע השתלמויות תכופות , מתעדכן באתרים מקצועיים, מרצה באוניברסיטה בקורסים הללו (שמחייב עדכון מתמיד) – בין יתר הדרכים שאנחנו מתעדכנים, ניב נשיא, שותף החברה מרצה של קורסי החשבונאות פיננסית והניהולית, מימון, כלכלה ועוד, במספר מוסדות אקדמיים בארץ…

לסיכום:

פתחו את עינכם, אם יש פה לפחות 2 סעיפים שאין לכם מושג על מה אני מדבר, או שאתם לא מקבלים את המידע שסקרנו כאן, הגיע הזמן לעלות כיתה ולעבור למשרד ראיית חשבון רציני יותר.

קבעו עוד היום פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, תראו בעיניים שלכם עם מי אתם עושים עסקים.